Monday, June 25, 2012

PRASANGKA

PRASANGKA

"Wahai orang-orang yang beriman! jauhilah kebanyakkan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa;

dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang; dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain.

adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada ALLAH SWT; sesungguhnya ALLAH SWT penerima taubat, lagi maha mengasihani."
(surah al-Hujurat:12)

huraian

prasangka merupakan salah satu daripada sifat-sifat yang buruk yang sangat ditegah oleh islam. amalan ini boleh membawa kepada permusuhan dan pergaduhan baik sesama keluarga, jiran, kawan-kawan dan masyarakat sebelumnya.

jika diteruskan amalan seperti ini, ada kemungkinan ianya boleh membawa kepada malapetaka yang lebih besar seperti pembunuhan.

sehubungan dengan itu perbuatan ini akan mengakibatkan pelakunya menerima balasan buruk dari ALLAH SWT kerana ianya merupakan satu dosa.
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

0 comments:

Post a Comment

Thanks For Your Honest Comment. I appreciate it ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...