Friday, June 29, 2012

10 Sikap Dicela Allah

10 sikap dicela Allah

SYEIKH Abdul Kadir Abdul Mutalib dlm tasauf Penawar Bagi Hati jelaskan 10 celaan Allah kepada manusia akibat kelakuan manusia  ketika menempuh kehidupan harian.

10 celaan sikap lazim manusia iaitu:

1. Gelojoh makan

Seorang kuat & tak sopan tika makan. Sikap ini bermaksud terlalu kenyang, sediakan makanan berlebihan & bawa kepada pembaziran.

2. Banyak bercakap

Allah mencela manusia bercakap  sia-sia, fitnah, umpat keji & mengata kerana semua ini menjurus kepada permusuhan manusia.

3. Suka marah

Kemarahan buat seorang itu bertindak di luar batas manusia. Perbuatan marah diikuti maki hamun, herdik & kelahi yg akibatkan kecederaan/ pembunuhan.

4. Hasad dengki

Seorang pedengki sanggup buat apa saja kejahatan/ jenayah. Perbuatan tipu & musnah hidup org lain adalah sifat lahir dari dengki. Rasulullah sabda: 'Dengki itu memakan segala kebaikan'
(riwayat Muslim).

5. Kedekut

Rezeki Allah kurnia lebih suka disimpan hingga timbun banyaknya. Sifat ini menghijab (menutup) seorang dari belanja 1/2 dari harta ke jalan kebaikan termasuk derma, buat kebajikan ke jalan Allah & bantu org memerlukan.

6. Bermegah

Termasuk sikap suka status/ jawatan, gelaran & terima sanjungan.

7. Cinta dunia

Terlalu hamba diri kepada perkara duniawi hingga lupa tuntutan ukhrawi. Rasulullah bersabda: "Bekerjalah kamu di dunia seolah-olah kamu akan hidup seribu tahun, dan beramallah kamu untuk
akhirat seolah-olah kamu akan mati esok hari."
(riwayat Bukhari dan Muslim).

8. Ego atau sombong

Seorang rasa dirinya punyai kelebihan dalam byk perkara dari orang lain hingga lupa bahawa hanya Allah saja yg bersifat maha besar.

9. Ujub & suka bangga diri

Perbuatan megah dan sombong dengan kelebihan & kepandaian yg dikurniakan Allah. Rasa bersyukur tidak ada lagi dalam diri kerana telah diselaputi perasaan ego.

10. Gemarkan pujian atau riak

Manusia jenis ini suka meminta dipuji dlm setiap perkara yg dilakukan. Sikap baiknya, jasa & bakti mahu dikenang sampai bila-bila.
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

0 comments:

Post a Comment

Thanks For Your Honest Comment. I appreciate it ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...