Sunday, July 15, 2012

Malaikat memberi penghormatan kepada Mu’awiyah

Anas bin Malik R.A. berkata, "Sewaktu kami bersama Rasulullah S.A.W berada di Tabuk, maka terbitlah matahari yg mana cahayanya belum pernah terlihat spt itu sblmnya. Jauhnya cahaya itu dari Rasulullah dgn kota Madinah ialah sebulan perjalanan.

Maka dalam keadaan matahari yg redup itu, turunlah malaikat Jibrail ke bumi". Apabila melihat kedatangan Jibrail, maka Rasulullah pun bertanya, "Wahai Jibrail, kenapa matahari ini terbit dlm keadaan redup?"

Malaikat Jibrail menjawab, "Matahari hari ini nampak seperti redup adalah kerana terlampau byknya sayap para malaikat".

Rasulullah terkejut lalu bertanya, "Apa halnya maka terjadi yg sedemikian?" Kata Jibrail, "Ini adalah kerana Mu'awiyah meninggal dunia di Madinah, lalu Allah telah mengutuskan sebyk 70,000 malaikat supaya membaca selawat utk Mu'awiyah".

Rasulullah yg kehairanan bertanya lagi, "Apakah sebabnya?" Maka Jibrail pun menjawab, "Ini adalah kerana Mu'awiyah selalu byk membaca 'Qul huallahu Ahad' (surah Al-Ikhlas) pada waktu malam, siang, berjalan, berdiri, duduk, pergi & balik pada setiap keadaan".

Malaikat Jibrail menambah lagi, "Ya Rasulullah, mahukah kamu jika aku menggenggam bumi ini supaya bumi dpt membaca selawat utk Mu'awiyah?" Rasulullah berkata, "Ya Jibrail, teruskanlah".

Setelah mendapat perintah dari Rasulullah, maka malaikat Jibrail pun memukul kedua belah sayapnya pada bumi sehingga bumi menjadi sempit.

Kemudian diangkatnya sehingga Rasulullah dapat melihat di belakangnya diiringi oleh malaikat yg berbaris-baris. Setiap satu baris itu terdapat 70,000 para malaikat.

Setelah itu Rasulullah pun mengerjakan solat utk Mu'awiyah. Rasulullah bersabda, "Barang siapa membaca surah Al-Ikhlas sewaktu sakit sehingga dia meninggal dunia, maka mayatnya tidak akan busuk di dalam kubur dan dia akan selamat dari kesempitan kubur. Para malaikat akan membawanya dengan sayap mereka melintasi titian Siratul Mustaqim menuju ke syurga".
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

0 comments:

Post a Comment

Thanks For Your Honest Comment. I appreciate it ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...