Sunday, July 1, 2012

ALLAH MAHA PEMAAF DAN PENGAMPUN

ALLAH MAHA PEMAAF DAN PENGAMPUN

Daripada Anas bin Malik Radhiallahu 'anhu telah berkata : Aku mendengar Rassulullah S.A.W bersabda : Sesungguhnya Allah berfirman (maksud) : Wahai anak Adam! Apabila engkau memohon dan mengharapkan pertolonganKu maka Aku akan mengampunimu dan Aku tidak menganggap bahawa ia suatu yang bebanan.

Wahai anak Adam! Sekalipun dosa kamu seperti awan meliputi langit kemudian kamu memohon keampunanKu, nescaya Aku akan mengampuninya.

Wahai anak Adam! Jika kamu menemuiku(selepas mati) dengan kesalahan sebesar bumi, kemudiannya kamu menemuiKu dalam keadaan tidak syirik kepadaKu dengan sesuatu nescaya Aku akan datang kepadamu dengan pengampunan terhadap dosa sebesar bumi itu.

- Riwayat imam Tarmizi dan kata beliau ia adalah hadis Hasan Sohih -

---------------------------------------

Wahai pemuda pemudi, sedarlah diri
Tuhan Arasy sedang melihatmu
Tahukah kamu, apakah balasan pada orang yang selalu buat dosa dan maksiat?

Neraka Sa'ir mengaum memanggil dengan suara yang penuh dahsyat
Menerkam marah penuh murka ubun-ubun manusia yang berbuat jahat
Buatlah maksiat semahu-mahu... nanti badanmu api menjilat.

Dengarlah nasihatku, maksiat jangan didekat

Ingatlah kesalahan-kesalahanmu yang sudah banyak kau buat

Jiwamu telah tergadai jika engkau tidak segera bertaubat.

- Syair Imam Hassan al-Basri
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

0 comments:

Post a Comment

Thanks For Your Honest Comment. I appreciate it ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...