Tuesday, July 10, 2012

BerDoa Lah kepada Tuhan Mu

Salman al-Farisi meriwayatkan bahawa Nabi Muhammad SAW bersabda maksudnya : "Tidak ada yang dapat mengubah takdir selain doa, dan tidak ada yang dapat memanjangkan umur melainkan memperbanyakan amal kebajikan". (Riwayat Tirmizi)

Huraian:

Doa adlh permohonan / pengucapan seorang hamba dilakukan secara langsung dgn Allah SWT & setiap rintihan yg dimohon akan didgr Allah. Allah SWT tak suka kepada umatnya yg tak pernah memanjatkan doa kepada-Nya.

Firman Allah SWT dalam surah al-A'raaf ayat 55-56: Maksudnya: "Berdoalah kepada Tuhan kamu dengan merendah diri dan perlahan-lahan. Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang yang melampaui batas. Dan janganlah kamu berbuat kerosakan di bumi sesudah Allah menyediakan kebaikan padanya, dan berdoalah kepada-Nya dengan perasaan bimbang dan penuh pengharapan. Sesungguhnya rahmat Allah itu dekat kepada orang yang berbuat baik."

Berdasarkan peringatan Rasulullah SAW ini, ternyata kepada kita bahawa pengaruh doa itu amat hebat hingga mampu mengubah takdir Allah & alangkah hebatnya pengaruh amal kebajikan kerana ia dpt memanjangkan umur seseorang. Di saat manusia tak dapat lagi berbuat apa-apa, slps habis daya usaha & tiada sesiapa lagi yg mampu memberi bantuan yg diperlukan, ketika itu manusia akan sedar bahawa sesungguhnya kehidupan manusia tak dapat dipisahkan drpd Allah SWT.
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

0 comments:

Post a Comment

Thanks For Your Honest Comment. I appreciate it ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...