Thursday, February 14, 2013

Cara teguran yang mulia dalam Islam yang diajar oleh Rasulullah SAW

Cara teguran yang mulia dalam Islam yang diajar oleh Rasulullah SAW

Insan yang lemah seperti kita tidak akan terlepas daripada melakukan kesilapan. Kesilapan ini akan berlarutan sekiranya tidak disedarkan ataupun tiada siapa yang menegur kita tetapi, tidak semua manusia boleh menerima teguran dengan hati yang terbuka. Kita sering menilai siapa yang menegur, bukannya apa yang ditegur.

Dikisahkan dahulu, seorang peminum arak menegur sesuatu kepada Sayidina Umar r.a. Beliau dengan berlapang dada menerima teguran tersebut. Orang yang melihat keadaan tersebut berasa pelik. Lalu mereka bertanya: "Wahai Amirul Mukminin, kenapa kamu menerima teguran dia, sedangkan dia seorang peminum arak?" Saiyidina Umar r.a. menjawab; "Ya dia berdosa kerana meminum arak, tetapi tegurannya kepadaku adalah benar."

Biasanya, manusia tidak suka kepada teguran kerana dalam diri manusia itu ada sifat ego. Sedikit atau banyaknya ego itu bergantung bagaimana kita mengawalnya. Namun, walau setinggi mana pun ego kita, kita perlu menerima teguran yang membawa kebaikan kepada kita.

Diriwayatkan daripada Tamim Al-Dari r.a. Bahawa Nabi s.a.w. bersabda yang bermaksud: "Agama adalah nasihat."Kami pun bertanya: "Untuk siapa wahai Rasulullah?" Jawab Baginda: "Untuk Allah, kitab-Nya, rasul-Nya, pemerintah-pemerintah umat Islam dan orang Islam." (Riwayat Muslim)

Orang yang memberi teguran juga memainkan peranan yang sangat penting terhadap apa yang ditegurnya, jangan dilabel sebagai "Cakap tidak serupa bikin". Biasanya, orang akan menilai keperibadian orang yang memberi teguran, tacit dikecam bak kata pepatah, "bagai ketam mengajar anak berjalan lurus". Jadi, orang yang menegur perlu berwaspada terhadap kata-katanya.

Sesungguhnya Rasulullah s.a.w. telah mengigatkan bahawa sesuatu kebenaran itu perlu dinyatakan biarpun pahit. Islam telah menyediakan garis panduan dalam membuat teguran.

Niat kita menegur seseorang itu mestilah betul, demi kebaikan orang itu dan bukannya bertujuan menjatuhkannya, menghina, menunjukkan keaiban atau apa-apa jua niat buruk, Elakkan "memilih bulu" apabila ingin menegur; jika orang itu kita tidak suka, jangan pula kita biarkan sahaja walaupun dia patut ditegur.

Sebelum kita membuat teguran atas apa jua alas an, tiga faktor tersebut perlu diambil kira:

1.Tidak merendah-rendahkan orang yang ditegur.
2.Waktu yang sesuai untuk menegur.
3.Memahami kedudukan orang yang ditegur

Cara kita menegur juga perlu berhikmah. Kita bukan sengaja mencari-cari kelemahan dan menegur seseorang. Teguran mestilah kena pada tempat dan masanya.

Firman Allah yang bermaksud: "Serulah (manusia) kepada jalan Tuhanmu dengan hikmah dan pelajaran yang baik, dan bantahlah mereka dengan cara yang lebih baik." (Surah Al-Nahl 16: 125)

Cuba kita bayangkan, apakah yang akan berlaku jika perlakuan buruk yang kita lakukan tiada orang yang mengesan dan menegur? Atas apa juga alasan, kita akan meneruskan perbuatan itu tanpa disedari. Jika hari ini ada orang yang menegur perbuatan itu, mungkin kita dapat mengubah, hasilnya nasib kita juga mungkin berubah.

Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: "Tiga perbuatan yang sangat baik, iaitu berzikir kepada Allah s.w.t. dalam segala situasi, saling menyedarkan antara satu sama lain dan mengasihi saudaranya (yang memerlukan)." (Riwayat al-Dailami)

Hidup seorang mukmin seharusnya menjadi cermin kepada mukmin yang lain. Jika kita melihat sesuatu kebaikan yang dilakukan, kita harus memberikan pertolongan dan sokongan agar ia mendatangkan kebaikan kepada Islam.

Jika berlakunya kemungkaran dalam masyarakat, kita harus menegah. Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: "Seorang mukmin adalah cermin bagi mukmin yang lain. Apabila melihat aib padanya, dia segera memperbaikinya." (Riwayat al-Bukhari)

Akhir kalam dari saya, marilah kita tegur-menegur secara berhikmah dan berbudi bahasa sesama kita supaya kita menjadi umat Islam yang hebat. Terimalah teguran dengan perasaan bersangka baik supaya kita dapat memperbaiki diri dan mengeratkan silaturahim antara mukmin. Berilah teguran dengan niat yang ikhlas dan cara yang penuh hikmah agar teguran dapat diterima dengan hati terbuka :)

~NH

4 comments:

  1. Kalau orang tu tegur dengan cara kasar pastu mengeluarkan kata2 yang tak elok atau lebih mudah difahami, dengan hinaan, adakah masih dianggap teguran juga?

    ReplyDelete
    Replies
    1. teguran la tu.. terima saje.. baik buruk teguran tu allah yg akan nilaikan..kite yg ditegur harus sedar dari kesilapan yg lama.. pis yooo!

      Delete
  2. Kalau cara yang salah tu menyebabkan orang itu merasa ingin memberontak, merasakan islam itu tidaklah seperti yang sudah lama di ajar, iaitu islam adalah agama yang lembut dan tidak memkaksa umatnya, dan kemudian nya melakukan lebih banyak kemungkaran disebabkan oleh itu. Adakah cara teguran yang "sentap" dan kasar itu masih boleh dikira cara teguran yang betul?

    ReplyDelete
  3. Teguran melalui tiga cara iaitu mulut, tangan dan hati. Kalau mampu tegurlah dengan mulut dengan kata-kata yang baik. Jangan menghina, mencerca atau mencarut. Sejauh mana salahnya orang itu, bukan hak kita untuk menggunakan kata-kata kesat ke atas dia.

    Sekiranya lebih mampu, tegur dengan perbuatan, contohnya jika nampak orang yang minum arak atau hisap rokok, nasihat mereka dan jika tidak mahu dengar, ambil arak atau rokok mereka itu dan buang. Walaupun nampak seperti kasar namun kita sudah membantu saudara kita dari melakukan perkara yang haram. Namun hari ni tak ramai yang berani atau mampu melakukan seperti itu, selemah-lemahnya cukuplah dengan kita membenci perbuatan mereka itu dengan hati dan doakn mereka untuk berubah.

    Perumpaan bagaikan jika kita melihat anak kita sedang memegang racun. Adakah kita diam sahaja atau kita tepis tangannya untuk menyelamatkannya. Mengapa kita buat mcm tu, sbb kita syg. Sama halnya kita saudara sesama muslim. Realiti masyarakat kita tidak suka pada teguran bahkan orang ramai sering pula memarahi orang yang menegur dengan alasan tidak berhikmah.

    Hikmah bukan bermaksud lembut sahaja atau mendiamkn diri tanpa berbuat apa2. Hikmah bermaksud bijak dalam merangka strategi teguran. Ada masanya perlu kepada kelembutan, ada yang perlu kepada ketegasan.

    Ramai orang kita yang hanya berdiam sedangkan mampu menegur. Kerana kita berdiam lihatlah umat Islam di negara kita sekarang bagaimana keadaannya.

    ReplyDelete

Thanks For Your Honest Comment. I appreciate it ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...